ГоловнаМодернізація

Модернізація МТ-ЛБ

МТ-ЛБ - «багатоцільовий тягач легкий броньований» - є однією з найбільш вдалих і популярних броньованих машин ХХ сторіччя.

МТ-ЛБ розроблявся Конструкторським бюро Харківського тракторного заводу в 1950-ті як багатоцільовий тягач для нових артилерійських систем. Армії був потрібний броньований тягач з низьким силуетом, з високими характеристиками рухливості, здатний не тільки буксирувати артилерійську систему, але і перевозити під прикриттям броні її розрахунок і боєкомплект. Проте створена на ХТЗ машина виявилася настільки вдалою, що за її вихідним призначенням незабаром побачилися і багато інших. Тягач перетворився на універсальну базу, на якій було побудовано ціле сімейство бойових і допоміжних броньованих машин. На базі МТ-ЛБ були створені машини управління для різних родів військ, самохідно-артилерійські установки і установки самохідних зенітних і протитанкових ракетних комплексів і навіть авіатранспортабельні дорожньо-землерийні машини. Однак, навіть такі вдалі машини мають свій ресурс і свої межі. 

Специфікація

Розміри

Довжина, м

6,454

Ширина (з бортовими екранами), м

2,850

Висота, м

1,560

Екіпаж, чол

3

Десант, чол

7

Бойова маса, т

13,2

Максимальна швидкість

По шосе, км/год

70

На плаву, км/год

7

Силова установка

Дизельний двигун

ЯМЗ-238Б

Потужність, к.с.

310

Трансмісія

Механічна

КБ ХТЗ розробило комплекс заходів з модернізації МТ-ЛБ, акцентувавши увагу на трьох основних напрямках: рухливість, вогнева міць, захищеність. Що стосується рухливості, то харків'янам вдалося збільшити запас ходу по ґрунтовій дорозі до 800 км, а максимальну швидкість по шосе підняти до 70 км/год., на плаву - до 7 км/год. Такі показники були досягнуті за рахунок установки потужного двигуна ЯМЗ-238Б (310 к.с.) і вдосконаленої трансмісії з гідрооб'ємною передачею в механізмі повороту. Також збільшена енергоємність підвіски і кліренс - до 500 мм. Крім того, був встановлений додатковий підтримуючий ролик на гусеницях, а також дискові гальма. Важливим є також поліпшення умов роботи водія за рахунок збільшення обсягу відділення управління, заміни важелів штурвалом, зниження зусиль на органах управління, установки зручного сидіння і підвищення ефективності системи обігріву.

Вогневу міць нової МТ-ЛБ просто не можна порівнювати з «класичною» моделлю. Замість 7,62-мм кулемета ПКТ на модернізованому варіанті встановлюється універсальний стабілізований бойовий модуль, створений ХКБМ ім. Морозова. До складу модуля входять 30-мм автоматична гармата, спарений 7,62-мм кулемет, пускова установка ПТУР, автоматичний гранатомет. Кути наведення по вертикалі становлять від -10 до +60, по горизонту - 360. Природно, що все це озброєння має сучасну систему управління вогнем, що перетворює МТ-ЛБ у грізну бойову машину.
Захищеність нової МТ-ЛБ підвищена шляхом посилення протимінної стійкості і балістичного захисту корпусу в місцях розміщення екіпажу. Наприклад, під водієм встановлюється подвійне днище. Машина обладнується також антикумулятивним захистом - підвішуються бортові екрани, які істотно підвищують захищеність екіпажу і десанту. Крім того, засобами захисту служать додаткові паливні баки, встановлені на корпусі. Зсередини МТЛБ захищається кевларом, що істотно підвищує захищеність екіпажу і десанту. Завдяки спеціальним фарбам значно знижена помітність в оптичному, інфрачервоному і радіолокаційному діапазонах.

Новий МТ-ЛБ (який іноді називають МТ-ЛБР6) призначений для підрозділів сухопутних військ, що беруть участь в миротворчих, антитерористичних операціях, супроводу військових колон і т.д., особливо в складних умовах бездоріжжя в гірській, болотистій і пустельній місцевостях, в різних кліматичних зонах при температурах від -45 до +50 Цельсія. Ця машина вагою 13,2 т, що вміщає екіпаж 3 людини і десант 7 осіб, є авіатранспортабельною і плаваючою, що є перевагою при використанні в миротворчих операціях.

Потреба української армії в модернізації декількох тисяч МТ-ЛБ, які перебувають у складі ВСУ, постійно зростає. Як росте і експортний потенціал розробки ХТЗ. За офіційними даними, на сьогоднішній день, на озброєнні армій 42 країн світу знаходиться близько 50 тис. МТ-ЛБ. Весь цей «бронепарк» необхідно модернізувати і удосконалювати. Україна має всі шанси бути основним підрядником з приведення застарілих, але все ще ефективних машин до сучасних вимог. Зокрема, за кордон уже експортувалися модернізовані на ВАТ «Харківський тракторний завод» бронетранспортери МТ-ЛБ з бойовим модулем «Шквал». У свою чергу, КП "Харківське конструкторське бюро з машинобудування імені О.О. Морозова "пропонує модернізацію МТЛБ з метою забезпечення ефективної вогневої мощі, допомогу в установці модуля озброєння, що включає 30-мм гармату, 7,62-мм кулемет, 2 прицілу, а також систему постановки димової / аерозольної завіси.