ГоловнаПродукціяТехніка ППО

Бойова машина «Тор» 9А330

Бойова машина "Тор"

9А330 входить до складу зенітної ракетної системи "Тор" (9К330, SA-15 Gauntlet). Бойова машина 9А330 призначена для боротьби з усіма типами високошвидкісних, що маневрують пілотованих і безпілотних повітряних цілей, в тому числі і високоточною зброєю, діючих на гранично малих, малих і середніх висотах в будь-яких умовах радіоелектронної і метеорологічної обстановки вдень і вночі.

До складу бойової машини "Тор" 9А330 входять:

  1. Станція виявлення цілей;
  2. Станція наведення;
  3. Цифрова обчислювальна система;
  4. Зенітні керовані ракети в антенно-пусковому пристрої;
  5. Апаратура систем стартовою автоматики, навігації, функціонального контролю та ін.

Бойова машина "Тор" 9А330 являє собою автономну одноканальну по цілі вогневу одиницю, здатну самостійно виявляти різні типи повітряних цілей у русі та вражати їх ракетами з короткою зупинки у всіх видах бойових дій і при розташуванні на місці в різних погодно-кліматичних та фізико-географічних умовах.

Зона ураження БМ 9А330

при швидкості цілі 300 (700) м/с, обмежується кордонами:

  • Від 1,5 до 12 (1,5-5) км по дальності;
  • Від 0,001 до 6 (0,05-4) км по висоті і до 6 (4) км по курсовому параметру.

При цьому ефективність ураження типових цілей однієї ЗКР з урахуванням випадкових факторів становить:

  • Літаків для 0,3 до 0,77;
  • Вертольотів для 0,5 до 0,88;
  • 0.4-0.55 для дистанційно пілотованих літальних апаратів.

Час реакції при розташуванні БМ на місці і в русі становить 8-12секунд.

Час переведення в бойове (похідне) становище не перевищує 3 хвилин.

Час повного заряджання вісьмома ЗКР за допомогою транспортно-заряджаючої машини - 18 хвилин.

БМ 9А330 захищена від активних, пасивних перешкод і протирадіолокаційних ракет (ПРР). Ефективний і надійний комплекс радіоелектронного обладнання з високим ступенем автоматизації бойової роботи, забезпечує автоматичну оцінку ступеня загрози з боку повітряного противника, вибір пріоритетних цілей і їх обстріл.
Бойова машина може транспортуватися усіма видами транспорту, в тому числі і повітряним.

Єдиний антенно-пусковий пристрій (АПП) з круговим обертанням по азимуту забезпечує швидке розвертання вежі з озброєнням в напрямку цілі, захоплення її на автосупроводження станцією наведення і здійснює вертикальний старт ЗКР, що знижує перевантаження ракети при її відмінюванні в напрямку мети і запуску маршового двигуна.

В якості шасі бойової машини використовується гусенична машина ГМ-355 великої вантажопідйомності і підвищеної прохідності, уніфіковане з шасі зенітного гарматно-ракетного комплексу "Тунгуска". Встановлений на ньому V-образний, 12-циліндровий, швидкохідний, багатопаливний дизельний двигун B 46-2C1 забезпечує переміщення БМ по середньо-пересічній місцевості зі швидкістю, яка забезпечує безперервне прикриття військ від ударів з повітря у всіх видах сучасного високоманевреного бою.

Станція виявлення цілей (СВЦ) -

Когерентно-імпульсна РЛС сантиметрового діапазону хвиль, здатна виявляти цілі з імовірністю 0,6-0,8 на дальностях:

  • літака - 25-27км;
  • ДПЛА - 9-15км;
  • вертольота на землі з обертовими гвинтами - 6-7км;
  • вертольота завислого в повітрі - 13-20км;
  • вертольота що здійснює "підскок" з землі на висоту 20 м - 12 км.

Станція наведення (СН) - когерентно-імпульсна РЛС сантиметрового діапазону хвиль з малоелементною фазованною антенною решіткою (ФАР) і електронним управлінням променя діаграми спрямованості по кутових координатах.

Станція служить для пошуку цілей у секторі до 70 по азимуту і куту місця, їх точного автосупроводження моноімпульсним методом по трьох координатах з імовірністю 0,5 (0,8) на дальності до 23 (20) км, забезпечення пуску однієї або двох (з інтервалом 4 с) ЗКР і передачі їм команд наведення. Пошук цілей і передача команд на борт ЗКР здійснюється загальним передавачем станції через ФАР, що забезпечує одночасне вимірювання координат однієї мети і двох наводених на неї ЗКР.

При роздільній здатності СН не меньше одного градуса по кутових координатах і 100 м по дальності, средньоквадратичні помилки автосупроводження літака-винищувача не перевищують 0,3 д.у. по азимуту і куту місці 7м по дальності і 30м/с по швидкості.

Середньоквадратичні помилки супроводу ЗКР по кутових координатах аналогічні вищевказаним, а по дальності - не перевищують 2,5 м.

Станція наведення має високий ступінь захисту від пасивних і активних перешкод.

Цифрова обчислювальна система (ЦОС)

(ЦОМ типу 9С483М1 та цифрові швидкодіючі спецобчислювачи) служать для обробки радіолокаційної інформації і вироблення керуючих сигналів. Вона забезпечує високий рівень автоматизації процесів бойової роботи всіх систем БМ при мінімальних тимчасових витратах і необхідної точності в простій і складній обстановці. Зенітна керована ракета 9М330 твердопаливна одноступенева ракета вертикального старту, виконана за аеродинамічною схемою "утка" з командною системою наведення і газодинамічним похилом після пуску.
Для наведення на ціль і її поразки, ракета оснащена автопілотом, радіоблоками, системами живлення, бойовою частиною осколково-фугасної типу з активним радіодетонаторами і запобіжно-виконавчим механізмом. На зовнішній поверхні корпусу ракети розміщені антени радіодетонатора і радіоблоків, а також пороховий катапультний пристрій. Рулі, крила в транспортному положенні складаються (ліві і праві консолі назустріч один одному) розкриваються і фіксуються після старту. Завантаження ракет в БМ здійснюється транспортно-заряджаючою машиною комплексу.

Стартують ракети безпосередньо з ракетного відсіку АПП БМ, в якому вони розміщуються по 4 ЗКР з кожного боку башти. Порохова катапульта викидає ЗКР вгору на висоту 16-21 м зі швидкістю 25 м/с, де вона схиляється в напрямку цілі газодинамічною системою на заданий кут, величина і напрямок яких вводяться в автопілот ракети за даними станції наведення перед стартом ракети.

Твердопаливний двигун починає роботу після взяття курсу ракети і забезпечує її політ по траєкторії з максимальною швидкістю до 850 м/с і перевантаженнями до 30 одиниць.
Осколково-фугасна БЧ з запобіжно-виконавчим механізмом і активним адаптуємим радіодетонатором вражає ціль важкими високоенергетичними вражаючими елементами великої руйнівної сили, що утворюються при її підриві. Радіодетонатор ініціює підрив БЧ з урахуванням швидкості і висоти польоту вражаємої цілі, визначає конфігурацію осколкового поля і напрям його руху для досягнення максимальної ймовірності ураження цілі.

При стрільбі по цілях, що летять на висотах 10-40 м, радіодетонатор спрацьовує тільки по сигналу від цілі. У випадках, коли станція наведення не захопили ракету, порушений процес її нормального наведення або не спрацьовує радіодетонатор - у цілі ракета самоліквідується.

Командне наведення ЗКР починається з дальності 250 м і закінчується в момент зустрічі з ціллю.

Маса ЗКР 9М330 (БЧ) не перевищує 165 (14,8) кг при загальній довжині і діаметрі її корпуса 2898 мм і 235 мм відповідно.

Навчально-діюча зенітно керована ракета 9М330УД відрізняється від бойової ракети 9М330 тим, що всі вибухонебезпечні компоненти:

  1. бойова частина,
  2. паливний заряд рухової установки,
  3. твердопаливний заряд турбогенераторного джерела бортового харчування, 
  4. усі піротехнічні пристрої демонтовані і замінені масо-габаритними макетами.      

Учебово-діюча зенітна керована ракета 9М330 дозволяє відпрацьовувати всі питання бойової роботи, крім процедур незворотного пускового циклу.